BLOGI

USA:n autot

Koiviston Autotalo USA autot blogikirjoituksen kuva

Zau, EU-auto blogin jälkeen tuli tiedustelua USA:n autoista, joten päätin tehdä niistäkin oman blogin. Jos olet harkinnut Amerikasta auton ostamista, tai sieltä tuodun auton ostamista – tämä blogi sopii sinulle.

USA on tunnettu isoista maastureista ja lava-autoista sekä V8 bensamoottoreista. Onneksi siellä on paljon muutakin mielenkiintoista. Yleensä sieltä tuodaankin muuttoautojen lisäksi aika uniikkeja autoja, eikä niinsanottuja massa-autoja.

OLOSUHTEET

Alue on iso, joten on selvää että olosuhteet ovat erilaisia. Mm. aurinko sekä meri-ilmasto tuo omia haasteita autoille. Iäkkäämmät autot aurinkoisilla alueilla saattavat olla maalipinnoiltaan poikkeuksellisen huonoja, tai sitten meri-ilmasto on voinut aiheuttaa korroosiota oudompiinkin paikkoihin.

Suurennuslasin alla kuitenkin pitäisin auton historiaa. Historiatietojen hankkiminen myös Amerikan autoihin on vaivatonta ja edullista, usein jopa ilmaista. 

VARIOITUNEET AUTOT

USA:sta myydään mielellään tavalla tai toisella vaurioituneita autoja Eurooppaan ja muualle itään. Jos et ole tietoisesti ostamassa tällaista ”Salvage Titlen” saanutta autoa, perkaa auton historiaa mahdollisimman syvälle. Tai vaikka tietoisesti olisitkin ostamassa esimerkiksi lievästi kolaroitua autoa, tutki sen historia silti hyvin. Laadukkaat raportit osaavat kertoa myös mahdollisista aikaisemmista vaurioista. Yksinkertaisimmat raportin toimittajat ei välttämättä huomioi näitä. Laadukkaan raportin saat 50 eurolla. Edullisemmat 10-20€ maksavat raportit on usein osoittautunut virheellisiksi moniltakin osin. Raportoiduista vaurioista löytyy nettiä penkomalla kuvia ihan veloituksetta.

HUOLTOHISTORIA

Usa:ssa valitettavasti autojen huoltojen dokumentointi on aika kehnoa. Autot, joissa on sähköinen huoltotietokanta ovat yleensä ihan hyvin dokumentoitu huoltojen osalta. Valitettavasti iäkkäämpiin autoihin löytyy harvoin kunnollista huoltohistoriaa. Onneksemme siellä on yleistynyt huoltopaikkojen toimesta pilvipalvelujen käyttö, jonne merkataan mailit sekä päivämäärä huoltokäynnin osalta. Nämä ei kuitenkaan ole kehittynyt vielä niin pitkälle, että saataisiin selvempiä selityksiä tehdyille toimenpiteille. Esimerkiksi CarFax on yksi hyväksi todettu raportintoimittaja.

REKISTERÖINTI

Rekisteröinti Suomeen ja sen helppous on hyvin autokohtaista. Oma kokemukseni alle 10 vuotta vanhojen autojen saralla on, että autot on vastannut aina näitä Eurooppalaisia asetuksia, eli rekisteröinti ja kilvitys on sujunut ongelmitta. On kuitenkin olemassa tapauksia, ettei autoja olekkaan saatu rekisteröityä. Tutki kohteen rekisteröintitodistus, tyyppikilpi ja mahdollinen päästötarra huolellisesti ennen ostoaktia ja varmista ettei rekisteröinnille ole estettä. Huomioi, että tarrat on konehuoneessa sekä ovenpielissä, joten tarrat voi olla kuluneita. Teksteistä tulee saada kuitenkin selvää. Mikäli päästötarraa ei löydy, se ei välttämättä ole rekisteröinnin este, mutta tällöin verotusarvo haetaan painon mukaan. Tällaisia autoja voivat olla mm. “Canada spec”-autot.

KULUT JA RAHTI

Kuluja auton ostohinnan päälle tulee mm. oletettavasti välittäjän palkkio, valuutanvaihto, huolintapalvelut/satama, rahtikustannukset, tullimaksut, arvonlisävero, rekisteröinti- ja katsastuskulut + Suomeen rekisteröitäessä autovero.

Autot rahdataan suomeen merikonteissa, auto on matkalla noin 2 kuukautta, joten auton sisälle kannattaa laittaa suolapusseja, tai jotain muuta joka imee kosteutta itseensä. Mikäli autovero arveluttaa voi hakea verotietoja vero.fi sivuilta hintatietopalvelusta tai sovelletuista verotusarvoista.

JOS AIHE HERÄTTI KYSYMYKSIÄ, ÄLÄ EPÄRÖI OTTAA YHTEYTTÄ.

Voit jättää kysymyksesi aiheesta joko sähköpostilla miikka@koivistonautotalo.fi tai olla yhteydessä somekanavissamme. Facebook & Instagram

Vastaamme sinulle henkilökohtaisesti ja jaamme usein kysytyt kysymykset blogin jatkoksi. Emme paljasta kysymysten esittäjien henkilötietoja.