Käsitellään tällä kertaa ikuista kuumaa perunaa. Mitä eroa on oikeasti tuontiautolla ja suomi-autolla?
Tehtaalta autot ovat lähtenyt kaikki samanlaisina – autoverotuksen ansiosta ulkomaiset autot tosin paremmin varusteltuina ja usein tehokkaammalla tekniikalla. Toki ulkomaisista autoista puuttuu talvivarusteet, kuten lämmitin, sisätilanpistoke sekä talvirenkaat. Noh, puuttuuhan ne Suomi-autostakin, mikäli niitä ei ole tilatessa ruksitettu. Ruotsista tuoduista autoista tavallisesti löytyy talvivarusteet.
Suolataanko tiet ulkomaillakin?
Suolataan. Suola ei ole suomalaisten keksintö, teitä suolataan kaikkialla missä on liukasta ja autoja, kuten Saksassa. Toki se on harvinaisempaa, siksi ruoste on tuontiautoissa satunnaista. Käytetyt autot ovat yksilöitä, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Etelä-Suomestakin voi löytää ruosteettoman 10 vuotiaan auton – kun taas on jopa poikkeuksellista jos esim. Saksasta löytyy ruosteinen vastaava. Kynnys ruostesuojaukselle Suomessa on matalampi, vaikka onkin ehkä tämän vuosituhannen aikana hieman haihtunut trendi. Toisaalta, eipä se ruostesuojaus ikuinen suoja ole auton alustalle.
Tekninen kunto?
Suomi on yksi kalleimmista maista huollattaa ja korjata autoa. Kylmä tosiasia on se, että kun puhutaan 10v/200tkm ajetusta autosta – on todennäköisesti tuonti-auto huollettu paremmin ja laadukkaammilla vara-osilla. Ongelmaksi muodostuu usein se, että dokumentteja puuttuu ja niitä on vaikea saada käsiin jälkeenpäin. Onneksemme autojen sähköiset huoltokannat korjaavat tätä ongelmaa kiivaa tahtia. Siinä missä suomalainen autoilija kirjoittaa ruutuvihkoon jopa pyyhkijänsulan vaihtoa – auto on ulkomailla työkalu jolla ajetaan ja kun se pyytää huoltoa > se viedään ammattilaiselle, ei naapurin penalle joka lupasi tehdä halvalla.
Ruuvatut kilometrit?
Ei enää tänä päivänä. Kun -90 luvun mittariston ruuvaus buumi oli muotia – on siitä ajat muuttunut. Olenkin aina sanonut, että mittaria voi kuka tahansa ruuvata ja kuinka helppoa se onkaan kun mittaristoa ohjaa manipuloitavissa oleva elektroniikka nimeltään ECU. Ongelma on vain se, että tänä päivänä saat laadukkaan ja luotettavan raportin käytetystä autosta hintahaitarilla 5-50€. Totuus tulee ilmi kymmenessä minuutissa. Tänäpäivänä mittariston ruuvaaminen on lähestulkoon mahdotonta jäämättä kiinni. Raportin lisäksi useimmissa autoissa on ecun kaverina muutakin elektroniikkaa mikä tallentaa ajomäärää. Yksiselitteisesti, en tunnista yhtäkään syytä miksi mittarilukeman muuttaminen hyödyttäisi ketään.
Uskon siihen, että autot kannattaa arvioida yksilöinä eikä muodostaa ennakkoluuloja sen perusteella mistä se on tuotu.
Rauta ratkaisee! 😁
Kysymyksiä ja vastauksia
Voit jättää kysymyksesi aiheesta joko sähköpostilla miikka@koivistonautotalo.fi tai olla yhteydessä somekanavissamme. Facebook & Instagram
Vastaamme sinulle henkilökohtaisesti ja jaamme usein kysytyt kysymykset blogin jatkoksi. Emme paljasta kysymysten esittäjien henkilötietoja.